هورمون گلوکاگون ممکن است چراغ هشدار دهنده ای برای ابتلا به دیابت باشد

17سپتامبر 2020- از هر چهارنفر یک نفر دردانمارک دچار تجمع ناسالم چربی در کبد است که به آن "کبد چرب" نیز می گویند. کبد چرب به ندرت به خودی خود، علت بروز علائم است، اما افراد مبتلا به کبد چرب، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. تاکنون چگونگی این ارتباط  بطور دقیق شناخته نشده است.

اکنون، محققان دانشکده بهداشت و علوم پزشکی دانشگاه کپنهاگ نشان دادند که در افراد مبتلا به کبد چرب حساسیت به گلوکاگون کاهش می یابد و همین موضوع باعث افزایش ترشح گلوکاگون و افزایش مقادیر گلوکاگون در خون می شود. همین اتفاق در بیماران دیابتی نوع 2 نیز دیده می شود، اکثریت قریب به اتفاق این بیماران، کسانی هستند که دچار افزایش تجمع چربی در کبد خود هستند.

دکترAlbrechtsen ، استادیار مرکز تحقیقات پروتئین و گروه بیوشیمی بالینی در نوو نوردیسک، گفت: کاهش حساسیت به گلوکاگون به این معنا است که ترشح گلوکاگون از طریق یک سیستم به اصطلاح بازخوردی بین کبد و لوزالمعده افزایش می یابد. افزایش سطح گلوکاگون، نامطلوب است زیرا تولید قند را در کبد افزایش می دهد و در نتیجه سطح قند خون را بالا می برد.

در این مطالعه، دانشمندان مفهوم کاملاً جدیدی را در زمینه دیابت معرفی کردند: "مقاومت به گلوکاگون". محققان معتقدند که این مفهوم برای درک دیابت بسیار اساسی است و نباید آن را به آزمایشگاه ها و محیط های تحقیقاتی محدود کرد.

دکترAlbrechtsen ، گفت: مقاومت به گلوکاگون یک مفهوم کاملاً جدید بیولوژیکی است که ما باید در آینده در مورد آن به دانشجویان پزشکی آموزش دهیم، همانطور که امروز در مورد مقاومت به انسولین این کار را می کنیم.

درمان جدید بالقوه

کاهش حساسیت به گلوکاگون ممکن است به توضیح ارتباط بین کبد چرب و دیابت نوع 2 کمک کند و با این دانش جدید فرصت های جدیدی برای درمان به وجود می آید. اگر بتوانید حساسیت به گلوکاگون را کاهش دهید، می توانید درمان را زودتر شروع کنید. به این ترتیب می توانید سطح گلوکاگون و در نتیجه قند خون را کاهش دهید.

دکتر ماری وینتر-سورنسن، دانشجوی فوق دکترا در مرکز تحقیقات پروتئین و گروه بیوشیمی بنیادنوو نوردیسک گفت: مطالعه ی ما به یک نشانگر زیستی جدید (شاخص گلوکاگون-آلانین) اشاره دارد که ممکن است در شناسایی افراد مبتلا به اختلال حساسیت گلوکاگون مفید باشد. اگر بتوانیم مقاومت به گلوکاگون را از طریق آزمایش خون تشخیص دهیم، می توانیم درمان مناسب را زود شروع کنیم و بنابراین از پیشرفت دیابت نوع 2 آن جلوگیری می کنیم.

این درمان در درجه اول به کاهش وزن کمک می کند، که باعث کاهش میزان چربی در کبد می شود، اما همچنین ممکن است شامل داروهایی باشد که هورمون گلوکاگون را مهار کنند.

 او افزود: ما می دانیم که صنعت داروسازی به تازگی از مارکر ما برای حساسیت گلوکاگون در مطالعاتی برای آزمایش روش های درمانی جدید، استفاده کرده است. مطالعه ی ما این پتانسیل را دارد که مقاومت به گلوکاگون را برای تشخیص کبد چرب از طریق یک آزمایش خون ساده شناسایی کند و در تحقیقات آتی باید این مورد را بررسی کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-hormone-glucagon-diabetes.html